تأثیر غذاهای ناسالم بر باکتریهای مفید دستگاه گوارش وافزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2

 11 می 2015- مصرف غذاهای ناسالم( Junk food) که شامل تنقلات، فست فودها، بستنی ، انواع کیک ها و ... می شود، موجب مرگ تعدادی از باکتریهای مفید دستگاه گوارش می گردد.

 دراین تحقیق که توسط محققان کالج کینگز لندن انجام شد، محققان دریافتند مصرف غذاهای ناسالم برای طیف وسیعی از باکتریهای روده ای که از چاقی، دیابت نوع 2، سرطان، بیماری قلبی، بیماریهای روده ای و اوتیسم جلوگیری می کنند، مضر است.

این یافته ها بسیار قابل توجه می باشند، برای مدتهای طولانی این سوال وجود داشته است که چرا برخی افراد به بیماریهایی نظیر چاقی و دیابت نوع 2 مبتلا می شوند درحالیکه سایرین  با اینکه  رژیم غذایی مشابهی از نظر چربی ، قند ، پروتئین و کربوهیدرات  با گروه اول دارند به این بیماریها مبتلا نمی شوند؟

این مطالعه  توسط پسر نویسنده ی ارشد این تحقیق پرفسور Tim Spectorانجام شد. این جوان 23 ساله به مدت ده روز تنها از همبرگر مک دونالد، ناگت مرغ، چیپس و کوکاکولا استفاده  کرد. درحالیکه ارتباط مصرف غذاهای فرآوری شده با دیابت  نوع 2 و چاقی از مدتها پیش به اثبات رسیده است اما این اولین  مطالعه برای پی بردن به علت این مسئله است.

تام اسپکتور می گوید: قبل از اینکه  رژیم غذایی فست فود را آغاز کنم در روده ی من حدود  3500 گونه باکتری وجود داشت و نوع غالب این باکتریها گونه ی firmicutesبود.

 هنگامیکه رژیم غذایی فست فود را آغاز کردم 1300 گونه از باکتریهای روده ای من بسرعت  از دست رفته و نوع غالب باکتریهای روده ای من به نوع  bacteriodetesتغییر کرد. این نشان می دهد که رژیم غذایی مک دونالد سبب کشته شدن 1300 گونه از باکتریهای روده ای من شده است.

 این تحقیق از پیچیدگی  مشکل چاقی و دیابت  نوع 2 حمایت می کند  و بر این نکته  تاکید دارد که خوردن  مقادیر زیادی غذاهای ناسالم به سادگی موجب بروز چاقی و دیابت نمی شود. واضح است که آسیب های  ناشی  از مصرف غذاهای فرآوری شده جزئی از علل ابتلا به این بیماریها است.

آسیب های ناشی از مصرف غذاهای ناسالم Junk foodبروی باکتریهای مفید روده ای بسیار گسترده است. باکتریهای مفید روده مسئول تخریب میکروبهای مخرب و تنظیم متابولیسم بدن هستند. این باکتریها همچنین نوعی از آنزیم های گوارشی را تولید می کنند که به بدن برای جذب مواد معدنی مهم  مانند  کلسیم و آهن کمک می کند.

پرفسور تیم اسپکتور می گوید: میکروبها شهرت بدی در ذهن عموم  یافته اند،  اما تنها تعداد کمی از  چندین میلیون  گونه از میکروبها مضر هستند و  وجود بسیاری از آنها برای سلامت ما حیاتی می باشد.

آنچه مشخص است تغییر در جمعیت میکروبی روده یا میکروبیوم روده ای مسئول بسیاری از اپیدمی چاقی ما وعواقبی نظیر دیابت  نوع 2، سرطان و بیماری قلبی است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/may/junk-food-kills-beneficial-stomach-bacteria,-increasing-the-risk-of-type-2-diabetes-96803793.html